Coffee Cafeïne

Het effect van cafeïne op slaap

Over het hele internet zijn er wisselende verhalen over de werking van Cafeïne te vinden. Dat het ons opwekt moge duidelijk zijn. Maar wat is nou daadwerkelijk de invloed hiervan op onze slaap en is het nou goed of slecht voor onze gezondheid? Wij zochten het voor je uit!

Cafeïne bevattende producten

Zoals we weten zit er cafeïne in onze koffie die we in de ochtend drinken om op te starten. Maar cafeïne zit in echt heel veel meer producten dan dat de meeste mensen denken. Zo zit het in bepaalde theesoorten en zit het in heel veel frisdranken zoals bijvoorbeeld Cola en in sommige dranken is het juist in te extreme mate aanwezig. Neem als voorbeeld een blikje red bull of de goedkopere namaak producten hiervan, de dosis die hierin aanwezig is lijkt ongezond te zijn en zelfs verslavend te kunnen werken.

Maar niet alleen in consumenten goederen wordt dit goedje gebruikt, zo wordt het in de medische wereld gebruik voor het pijnstillende effect en om een opwekkend effect te geven aan sommige medicatie. Hierin is het juist een heel goed alternatief voor chemische stoffen die hetzelfde effect kunnen geven, want wat weten we wel? Cafeïne is een natuurproduct!

Voordelen van cafeïne

  • Cafeïne heeft een opgewekt effect. Het zorgt ervoor dat we op mentaal vlak vaak beter presteren, doordat alertheid en ons concentratievermogen toenemen. Dit zorgt bijvoorbeeld bij sportprestaties voor een beter uithoudingsvermogen of sneller reactievermogen.
  • Het verbetert het geheugen en het zorgt voor cognitieve stabiliteit, kortom kans op dementie is kleiner.
  • Het stimuleert de darmflora en de stoelgang. Het zorgt voor een laxerend effect, maar werkt ook positief op het metabolisme.
  • Werkt tegenduizeligheid komend door een verlaagde bloeddruk.

Helaas is het ook zo met cafeïne dat er niet alleen maar voordelen aan verbonden zijn, maar kent het ook veel nadelen. De nadelen die het met zich meebrengt zijn voornamelijk zichtbaar en voelbaar als we spreken over een te hoge inname van cafeïne.

Nadelen van cafeïne

  • Kan een verslavende werking hebben
  • Slapeloosheid
  • Trillende spieren
  • Onregelmatig hartritme
  • Maagklachten
  • Nervositeit
  • Geïrriteerdheid

Zoals je kunt zien doet cafeïne dus iets met onze nachtrust en dat niet op een positieve manier. En dit is nu net een belangrijk aspect om de meeste van de bovenstaande klachten te verhelpen. Zo blijkt namelijk uit studies dat de cafeïne je niet alleen wakker houdt, maar ook zorgt voor een minder diepe slaap en het creëert een onbalans in onze biologische klok.

Slapeloosheid door Cafeïne

Conclusie

Cafeïne heeft dus wel degelijk een slechte werking op ons als het aankomt op slaap, echter zijn deze probleem verwaarloosbaar wanneer men minder dan 5 kopjes verdeeld over de hele dag drinkt. Daarnaast is het ook gewoon niet slim om koffie te drinken vlak voor je gaat slapen, dit zorgt er namelijk voor dat de werking van de cafeïne in onze slaap pas begint. Dit is niet bevorderlijk voor de nachtrust en vaak ook niet voor de ochtend daarna.

Drink daarom niet te veel koffie over een dag, want het is en blijft een heerlijk product, maar niet als dit ten koste gaat van onze gezondheid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *